
Den neste samtalen jeg hadde var med Birthe
Skotheim. Under er det litt informasjon om Birthe.
Birthe jobbet frem til mars som redaktør i Natt & Dag Bergen. På fritiden har hun sin egen mote blogg på nett som hun kaller Birthe Loves Fashion. Etter hun sluttet som redaktør har hun sammen med andre entusiaster (og delvis meg selv) startet en kultur blogg for Bergen som vi har kalt Upop. Birthe er engasjert i den bergenske klubbscenen på ulike måter.
Her er deler av min samtale med Birthe:
Birthe synes den informative delen er den delen er interessant. Hun mener at hvis man skal lage et magasin, så er det den informative delen av et magasin som står høyest. Det er hovedoppgaven til media og presse å informere, deretter velger man hele tiden på hva man vil fokusere på og skrive om. Birthe sier og at dette er basert på et slags nøytralt utvalg som man føler vil ha interesse for den målgruppen man har bestemt seg for å henvende seg til. Birthe mener publikum bør være målgruppen, de jeg vil nå ut til og informere.
Det viktigste fremover nå mener hun vil være å lage definisjoner:
Hvem skal det være for?. Hva vil du oppnå?. Hvordan definerer innhold: bredt, smalt, scenekunst, klubb?
Hva er min rolle i forhold til prosjektet? Vi fant ut at det kanskje kan beskrives slik: "en ressurs som synliggjør tilbudet, aktørene og musikksjangrene mot publikum"
Birthe sier at det er ingen tvil om at et slikt prosjekt trengs. Man snakker om et smalt område, og innenfor begrepet kultur en liten del av det som har med musikk og gjøre. Men et smalt område som gir grobunn for andre ting.
Man ser historisk sett at sist gang klubbscenen i Bergen var på sin topp fikk den også en publikumsappell. Det er mange artister som sprang ut ifra dette klubbmiljøet og som har blitt kjente, slik som Røyksopp, Annie, Ralph Myers. Alle disse artistene startet innenfor klubbmiljøet. Birthe mener at man og ser nå litt den samme utviklingen med de nye artistene slik som Njaal, Terje & Anders og Støv. Klubbmiljøet gir en scene der folk kan utfolde seg på et tidlig stadium, og det ser man har skjedd flere ganger. Det er et smalt miljø, men det gir grobunn for andre ting og andre uttrykk innenfor musikkverden.
Prosjektet mitt mener Birthe vil sette klubbmiljøet inn i en større sammenheng, og jeg bør fokusere på at det er mer en noen som står og spiller plater. Fokusere på kulturen bak klubbmiljøet, eller den subkulturen det representerer. Det kan og fungere som en rekruttering / yngleplass for folk som er interessert i den type musikk og andre kreative fagfelt.
Birthe mente og at hvis man skal ha en informerende funksjon, må man ha en oppdatert versjon hele tiden. Ting skjer fortløpende. Hvordan kan man gjøre en trykksak som kommer ut 2 ganger i året gjenspeile dette?. Hvordan kan man gjøre den interessant på et område der det skjer flere ganger i uken?. Hun mente det er viktig å finne en målgruppe. Dermed å finne ut hvordan man best mulig når, tilfredsstiller og informerer målgruppen.
Klubbscenen i Bergen er samlet i forhold til andre byer og det er kanskje det som gjør det fruktbart. Det er sjangeroverskridende og kjennskap/vennskap. Man utveksler informasjon, råd og tips til hverandre. Mange sier at det er det som er fordelen med et slikt lite miljø sier Birthe.
Hun mener og jeg må definerer forskjellige ingredienser i klubb som foreksempel aktører, visuell profil/lokalet, publikum og musikk. Birthe mener prosjektet kan ha som mål og prøve å inspirerer folk, få publikum til å sette mer pris på det og å legge mer merke til det . I tillegg også kanskje inspirere aktørene. Hun mener at i et lite miljø blir det satt standerer hele veien som forhåpentligvis vil dra med seg resten av miljøet.
Birthe liker og tanken på en trykksak. Fordelen med en trykksak mener Birthe er at på nett oppsøker man på egenhånd, men med en trykksak kan du tilfeldigvis plukke opp hvor som helst uten å oppsøke på samme måte. Hvis en klarer å ha en forholdsvis tidløs/uavhengig profil på de trykte mediene, kan man ha mulighet til å distribuerer det rundt på plasser der folk kan plukke det opp for å derfra bli interessert. Derfra kan man oppsøke det på nettet.
Det trykte magasinet kan bli en visuell showcase der en fokuserer på ting som har med det området å gjøre, men å ikke ha den kalender funksjonen. Nett delen kan være en mer oppdatert og datobasert funksjon.
Tusentakk til Birthe for god hjelp. Jeg håper og å
få innspill
fra Birthe senere i prosessen.
Sjekk gjerne ut
birthelovesfashion.blogspot.com eller
upop.blogg.no____________________________________________________________________
Foto: Birthe Skotheim og lånt fra Birthelovesfashion