onsdag 9. april 2008

Mitt masterprosjekt



Her er noen utdrag fra prosjektbeskrivelsen min. Den er i stadig forandring, så allerede i skrivende stund ser jeg at det er en del ting som allerede har utviklet seg i en annen retning. Men uansett gir dette en kort beskrivelse av hva jeg har lyst til å ta fatt på i mitt masterprosjekt.


FORELØPIG PROBLEMSTILLING


Hvordan kan jeg utvikle en helhetlig visuell identitet som synliggjør og samler klubbscenen i Bergen?

UTDRAG FRA PROSJEKTBESKRIVELSE

Bakgrunn og definisjoner

Med uttrykket klubbscenen i Bergen mener jeg å beskrive et kreativt miljø som skapes gjennom klubb- og musikk arrangementer. Dette er et nyskapende og stimulerende miljø der kreative mennesker møtes, kontakter knyttes og ideer skapes. Aktørene og grunnkjernen i dette miljøet består av mennesker med en spesiell interesse innenfor en relativt smal musikksjanger. Mange er knyttet opp mot kreative yrker og utdannelser. Gjennom å arrangere klubbkvelder forsøker aktørene å få en bredere appell for denne musikksjangeren gjennom å trekke til seg et ønsket publikum og slik dele sin interesse med andre. Klubbscenen er basert på en kombinasjon av musikk, konsert, dans, fest og uteliv. Felles interesse, bevissthet omkring og smak for musikk- men også mote, design og kunst danner grunnlaget for dette kreative miljøet.

I følge undersøkelsen ” Lidenskap og levevei” utført av Bergen kommune, Innovasjon Norge og Hordaland fylkeskommune er kulturnæringene i større vekst enn mange andre viktige næringsveier på Vestlandet. Både Bergen kommune og innovasjon Norge har musikk, design og media som prioriterte satsingsområder. Bergen kommune med byråd Henning Warloe i spissen satser i 2008 ekstra på musikken. Kommunens overordnede kulturmål lyder ” Den europeiske Kulturbyen Bergen skal være blant Nordens fremste arenaer for nyskapning, modighet og dristighet”.

Det er helt klart at klubbscenen skaper vekstgrunnlag for kreativitet, men et av problemene til klubbscenen i Bergen er å vise mennesker utenfor og tildels innad i miljøet hvilken nytteverdi og kulturell interesse som ligger her. Jeg tror mange får inntrykk av et sært og lukket miljø for spesielt interesserte, og ikke ser verdien i nyskapenheten og det kreative miljøet som samles ved hjelp av klubbscenen.

Bakgrunn og definisjoner

Jeg ønsker å styrke og samle dette uformelle og kreative miljøet ved å etablere en felles informasjonskanal for klubbscenen i Bergen som er trykk og nettbasert. Dette vi hjelpe å synliggjøre aktivitetene i klubbscenen både for aktører og publikum- men også for offentlige innstanser, media og potensielt nytt publikum. Jeg ønsker å skape et et helhetlig visuell profil for å skape oppmerksomhet og seriøsitet rundt den bergenske klubbscenen. Jeg ønsker å skape bredere appell og mindre tilfeldig uttrykk.

Nærmere undersøkelse

• Hva er den bergenske klubbscenen?
• Hvordan fungerer klubbscenen i dag?
• Hvilket forhold har de ulike klubbkonseptene til sin egen visuelle profil?
• Hva kan gjøres bedre, videreutvikles eller gjøre annerledes?

• Hva fungerer i dag og hva fungerer mindre bra?
• Hvilke behov har klubbscenen?
• Hva er hovedmålgruppen til den bergenske klubbscenen?
• Hvordan opplever målgruppen dagens klubbscene?
• Hvilke behov har den bergenske klubbscenen for visuell formgivning?
• Hvordan kan jeg som visuell formgiver bidra til klubbscenen?
• Hvordan kan jeg skape en helhetlig visuell profil for den bergenske klubbscenen?
• Hvordan kan jeg dra nytte av å se på lignende konsepter / organisasjoner eller tiltak i andre byer eller i andre sammenhenger?

Form

Formen blir utarbeidet på grunnlag av analyse delen jeg skal foreta meg. Det viktigste i mitt masterprosjekt er å utvikle en helhetlig visuell profil for den bergenske klubbscenen. Jeg ser for meg en nettbasert og en trykkbasert del, der jeg vil først og fremst videreutvikle den trykkbaserte delen ved å utvikle et magasin.



Ingen kommentarer: