Her er teksten som beskriver masterprosjektet mitt. Den skal stå i substans katalogen sammen med visuelle skisser
KLUBBKULTUR I MAGASINFORMAT
I masterprosjektet utforsker jeg hvordan en subkultur slik som klubbscenen i Bergen kan bruke visuell kommunikasjon til å synliggjøre og kommunisere sin identitet, sin virksomhet og sitt engasjement ovenfor eksterne og interne interessegrupper.
Bergen har i flere år vært kjent for «bergensbølgen», og som et nordisk sentrum for elektronisk musikk. Mange har fått med seg at artister som Annie, Röyksopp, Datarock, Kings of Convenience og Ralph Myers and the Jack Herren band, som alle har opplevd suksess utenfor Norges grenser startet sin musikalske karriere i Bergen. Noen har til og med hørt om Mikal Telle og hans nese for ny norsk musikk. Men få vet kanskje at deres opphav er nettopp innenfor klubbscenen i Bergen, og hvilken betydning dette miljøet har hatt i deres karriere. Eller for meg selv i en designfaglig sammenheng.
I masterprosjektet har jeg valgt å jobbe med klubbkultur og spesifikt sett på klubbscenen i Bergen. Jeg har valgt å utvikle en visuell identitet rundt klubbscenen og å arbeide innenfor trykte medier. Det endelige produktet vil være et magasin. Magasinet skal fungere som en visuell showcase og et dypere og personlig innblikk i klubbscenen og klubbkultur generelt. Det vil gi klubbscenen et redaksjonelt innhold, noe som ikke finnes per dags dato. Hver utgivelse skal ha et valgt tema. I tillegg til dette vil det være en ulik fotograf og illustratør som bidrar i hvert nummer. En viktig del av masterprosjektet er samarbeid med ulike bidragsytere som journalister og fotografer. Hvor langt kan man strekke rollen som visuell kommunikatør i forhold til at man skaper innhold så vel som form?
Ønsket for masterprosjektet er å hjelpe og posisjonere klubbscenen som engasjert og skapende kultur. Samtidig er det å differensiere klubbscenen fra de kommersielle utelivsaktørene. Prosjektet skal hjelpe publikum med å forstå hva klubbkultur er i sin alminnelighet og hva klubbkulturen er i Bergen, hva den tilbyr Bergen, hvem som driver med dette og hva som skapes her.
onsdag 25. februar 2009
Oppslag, typografi



Jeg har valgt å bruke headingfonten relativt begrenset. Den har en sterk egenart jeg ikke ønsker å «bruke opp». Jeg kan over tid utvikle bruken av fonten som en naturlig utvikling. Ellers bruker jeg Gotham i light, book, medium og bold i undertitler, byline, ingress, mengdetekst osv.
Jeg har to eller tre spalters oppslag. Tre spalter brukes med løs høyremarg til små stoff eller intervjuer osv. To spalter brukes til lengre artikler der teksten er breddejustert.
Konsept illustrasjon








Den runde sirkelen som illustrerer eller fungerer som en visuell referanse til et label på en vinylplate. Ideen bak illustrasjonene er å la sirkelen være et gjennomgående element i trykksaken. Illustrasjonene vil være abstrakte og stå som en egen helhetlig del av magasinet, delvis uavhengige til de ulike sakene. Inspirasjonen er rytme og musikalitet
tirsdag 24. februar 2009
Innpakning


Hver utgivelse av magasinet vil ha et valgt tema. Det vil være en ulik illustratør og fotograf hver gang. Papirbruken vil varieres mens format, grid og typografiske valg vil være konstante.
Den første utgaven av magasinet som jeg skal utvikle i sin helhet skal være et historisk tilbakeblikk i klubbscenen i Bergen. Magasinet skal komme i en slipcase, med en utstanset runding i samme format som et label på en vinyl plate.
Utgave nummer to skal omhandle nye talenter/nye fjes fra Bergen. Det vil være inpakket som et nytt produkt som skal benyttes i plast
Abonner på:
Innlegg (Atom)